Podcast

!WOONcast – Luister de nieuwe podcast van !WOON over actuele zaken en persoonlijke verhalen van bewoners op het gebied van wonen en huren. Hosts zijn Hanna Smit en Jon Buijs, beiden consulent bij Jongerenhuisvesting. Aan tafel wordt elke keer een bepaalde casus of onderwerp uitgelicht met een gastspreker, een deskundige collega of een bewoner.

In de nieuwste aflevering van de !WOONcast gaat het over: Hoe herken je een scam bij het zoeken naar een kamer?

Stel je voor: je bent een student in Amsterdam die na maanden wanhopig zoeken eindelijk via een Facebookgroep de perfecte kamer vindt. Alles lijkt in orde, de verhuurder is vriendelijk, en na het overmaken van de eerste maand huur sta je klaar om je nieuwe kamer in te trekken.

Maar als je op de dag van de verhuizing met al je dozen op de stoep staat, sta je voor een dichte deur… Je bent opgelicht!

In deze aflevering van de !WOONcast bespreken host Jon en expert GertJan van !WOON hoe je dit soort scams op de Amsterdamse woningmarkt kunt herkennen en voorkomen. Wat zijn de signalen dat er iets niet klopt? Aan de hand van een bizarre casus leggen ze uit hoe iedereen slachtoffer kan worden van oplichting en welke ‘red flags’ je nooit mag negeren.

Ook geven ze praktische tips over o.a. borg, servicekosten en je rechten als huurder. Beluister deze aflevering (onderin de pagina) en leer alles over scams op de woningmarkt!

Gebreken in je huurwoning. 

Heb jij ooit te maken gehad met een kapotte verwarming, een lekkend dak of een mysterieuze schimmelplek in je huurwoning? Of misschien heb je weleens gehoord van een douche midden in de keuken? Klinkt bizar, maar dit kwam onze !WOONcollega Ruben tegen tijdens een van zijn vele huisbezoeken.

Ruben, bewonersconsulent bij !WOON, schuift aan als gast bij Jon en Hanna. Samen bespreken zij wat gebreken zijn en wat je er tegen kunt doen als huurder. Een gebrek is grofgezegd een tekortkoming aan een woning die niet aan de huurder toe te rekenen is maar wel diens woongenot beperkt. Is een douche midden in je keuken ook een gebrek? En wat valt er precies onder een ‘gebrek’, en hoe ga je ermee om?

Ruben deelt zijn ervaringen uit de praktijk en geeft handige tips: wanneer moet je verhuurder in actie komen, en wat kun jij als huurder doen om jouw woongenot te beschermen? Of het nu gaat om een kapotte douche of een deur die niet meer sluit, wij helpen je als huurder op weg om het écht gefixt te krijgen.

Lees ook het nieuwsbericht over schimmel in huurwoning.  Meer informatie over onderhoud en gebreken.

De eerste aflevering gaat over Change= Hoge servicekosten.

Aan tafel, Lotte van Eenennaam, bewoner en lid huurdersvereniging Change=Nieuw-West. Jon en Hanna van !WOON gaan in gesprek met Lotte over wat er nou precies misging bij Change= en wat je zelf kunt doen als je te veel servicekosten betaalt of voor services betaalt die niet (volledig) geleverd worden.
Change= in Amsterdam Nieuw-West en Zuidoost is opgezet met een mooie doelstelling. Werkende jongeren een goede woning bieden met dito faciliteiten. Voor deze faciliteiten werden servicekosten in rekening gebracht. Maar deze bleken in de praktijk weinig voor te stellen, gebrekkige service en onduidelijke afrekening. Ook na aanhoudende vragen van de bewoners om opheldering hierover, kon de beheerder maar geen duidelijkheid verschaffen. De ontevredenheid onder de bewoners groeide en een groep startte met hulp van !WOON een procedure. Zie ook laatste nieuwsbericht.  Meer informatie lees je op huurcheck jongeren.

Artikel delen:

!WOON