Klare zaken!

25 augustus 2009

Eindelijk is er een handleiding voor hoe woningcorporaties met hun klanten moeten communiceren. Momenteel hebben huurders bij klachten een weinig goede positie.

Om klanten een stem te geven, heeft de sev het boekje Klare zaken gemaakt. Wat wil de huurder allemaal weten?

Een woningplattegrond, de woz-waarde, puntentelling, huidige huurprijs en streefhuur, opbouw servicekosten en dienstenpakket, leefbaarheidsscore buurt, worden er daklozen of verslaafden gehuisvest, energielabel en plannen (met rekenvoorbeelden over de besparing op energiekosten), wat is de wachttijd, wordt er gesloopt, gerenoveerd of gebouwd, rapportcijfer voorzieningen, kwh-label.

En tot slot: waar gaat de huur naartoe? Voorbeeld: van elke euro gaat 27 cent naar rente/leningen, 28 cent naar onderhoud, 3 cent naar belastingen en verzekeringen, 17 cent naar personeel, 18 cent naar beheer en 7 cent naar onrendabele investeringen.

Bewonerscommissies kunnen kosteloos één exemplaar bestellen bij de sev. Het boekje staat ook op de website van de SEV.

Artikel delen:

!WOON