Einde aan bemiddelingskosten voor huurders
22 april 2014 - Al lange tijd worden woningzoekenden met hoge makelaarskosten geconfronteerd als zij een woning willen huren. Je kijkt op internet naar verschillende woonadvertenties, je bent geïnteresseerd in een woning, je meldt je bij de ‘bemiddelaar’, die stelt een contract op en je bent de nieuwe huurder van een woning. Simpel toch? Totdat blijkt dat die bemiddelaar van jou ook nog eens één maand huur plus 21% BTW wil hebben. Maar je reageerde alleen op een advertentie op internet, moet je dan toch betalen? Kan je daar dan iets tegen doen? Ja, dat kan! Bemiddelingskosten zijn met zeer grote kans op succes terug te vorderen, zelfs als de bemiddeling een paar jaar geleden heeft plaatsgevonden. Stuur eerst een brief naar de woningbemiddelaar waarin je stelt dat er sprake was van een onrechtmatige betaling die je terug vordert. Indien de bemiddelaar weigert kan het verzoek worden voorgelegd aan de Rechtbank. De Wijksteunpunten Wonen kunnen je hierover voorlichten en bijstaan. Zie voor meer ontwikkelingen hierover ook een uitzending van Tros Radar (21 april 2014), een publicatie van de NVM: Strijd tegen onterechte bemiddelingskosten (22 april 2014), een eerdere blog van het Meldpunt uit 2013: Open brief aan Vereniging Verhuurmakelaars en een bericht van Wijksteunpunt Wonen Centrum uit februari 2014: Belangrijke uitspraak bemiddelingskosten. Op vrijdag 18 april kregen we nog een uitspraak van Rechtbank Amsterdam binnen: bemiddelaar Perfect Housing moet de volledige bemiddelingskosten aan de huurder retourneren. Vragen? Kan jij misschien ook je betaalde courtage terug vorderen? Bel je lokale Wijksteunpunt, of het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag.
Een bemiddelaar mag niet zomaar courtage (=bemiddelingskosten) in rekening brengen bij een huurder. Formeel heet het dan dat een tussenpersoon zich niet ‘door twee heren mag laten dienen’. Oftewel: een bemiddelaar mag niet van twee walletjes eten. In eerste instantie is er de woningeigenaar die een huurder zoekt. Daarvoor legt hij contact met de verhuurmakelaar die de opdracht krijgt tot het zoeken van een huurder. De woningeigenaar is dus de opdrachtgever. Als de advertentie op internet staat, en de huurder daarop reageert, kan de woningzoekende natuurlijk niet óók als opdrachtgever van de bemiddelaar worden aangemerkt. De huurder moet echter wel altijd bemiddelingskosten betalen, anders krijgt hij simpelweg de woning niet. Maar zoals gezegd: je kan iets doen.
Artikel delen: