Jaarcijfers 2014: op alle fronten meer
19 maart 2015 - De jaarcijfers 2014 zijn klaar. In 2014 hebben de wijksteunpunten wonen op bijna alle fronten meer bewoners ondersteund, meer contacten, meer vragen afgehandeld, meer woningopnames gedaan etc. etc. Onze diensten werden bovendien gemiddeld met een 8,0 beoordeeld door onze klanten. In 2014 hebben ruim 11.500 bewoners een beroep gedaan op een wijksteunpunt wonen. Dat is alweer een absoluut record in het bestaan van de wijksteunpunten. Datzelfde geldt voor het totaal aantal contacten met bewoners (+7%) en vele andere cijfers. De vragen gingen ook in 2014 vooral over onderhoud, huurprijzen, huurcontracten, kosten voor energie, en renovatie. Er werden bijna 3.400 woningopnames gedaan (+11%) en bijna 2.500 kwesties aangekaart bij verhuurders (+2%). Veel geschillen werden in overleg met de verhuurder opgelost, maar er zijn ook weer veel procedures aan de Huurcommissie voorgelegd. Van de ruim 1.350 kwesties die in 2014 werden afgerond, was dat in 88% in het voordeel van de bewoners. De wijksteunpunten assisteerden 182 bewonerscommissies en verzorgden 128 voorlichtingsbijeenkomsten. Aldus een hele korte samenvatting van het jaarverslag 2014 van de wijksteunpunten wonen, dat binnenkort verschijnt. Klanten: een 8 voor de dienstverlening In de anonieme enquête geven zij een gemiddeld rapportcijfer van 8,0. Van 75% van de klanten krijgt de dienstverlening een 8 of hoger, van 94% een voldoende. 84% van de respondenten vindt de bereikbaarheid van het wijksteunpunt goed of uitstekend. 91% van de respondenten geeft aan als het nodig is zeker weer met het wijksteunpunt contact op te nemen en 89% zou anderen aanbevelen ook bij een wijksteunpunt hulp te zoeken. De medewerkers van de wijksteunpunten zullen zich ervoor inspannen om in 2015 het werk voor de huurders op minimaal hetzelfde niveau voort te zetten. De eerste kwartaalcijfers zullen binnenkort laten zien of dat, ondanks het stopzetten van een aantal incidentele middelen, gaat lukken.
Een steekproef van klanten van de wijksteunpunten ontving in januari een enquête over het contact dat er was in 2014. De respondenten zijn over het algemeen bijzonder tevreden.
Artikel delen: