Uit de praktijk van het WSWonen afl I Gebreken opgelost

22 mei 2015

‘uit de praktijk’ is een opvolging van de eerder gestarte serie ‘bewonerssuccessen’ en heeft tot doel om een kijkje in de WSWonen-keuken te geven en perspectief van mogelijkheden te bieden. In 2014 neemt een gezin uit Buitenveldert contact op met het Wijksteunpunt Wonen Zuid. Zij huren een woning van een woningcorporatie, met daarin een keuken en badkamer die de vorige huurder er jaren geleden in gezet heeft. De keuken en de badkamer vertonen ernstige gebreken. De woningcorporatie erkent de gebreken, maar stelt dat huurders zelf moeten betalen voor herstel. Want de keuken en de badkamer zijn niet geplaatst door de woningcorporatie, maar door de vorige huurder. Het Wijksteunpunt Wonen stelt dat de huurders de woning in de huidige staat hebben gehuurd van de woningcorporatie en dat het niet uitmaakt wie de keuken en badkamer er voor die tijd in gezet heeft. Als de woningcorporatie de woning zo verhuurt is de woningcorporatie verantwoordelijk voor het onderhoud.

Woningopname
Het Wijksteunpunt Wonen besluit een woningopname te doen en constateert dat de keuken zowat uit elkaar valt van ellende. De vloer in de douche is niet schoon te maken door verkeerd gelegde leidingen, er zitten gaten in de tegelvloer en er is een gevaarlijke situatie met de elektriciteitsleidingen. Ook de ventilatie is onvoldoende waardoor de badkamer blijft beschimmelen.

Onderhoudsprocedure
Een klachtenmelding hierover gaat naar de verhuurder, deze reageert echter niet. Als de huurders de jaarlijkse huurverhoging ontvangen besluiten zij bezwaar te maken tegen deze verhoging en de onderhoudsproblemen met hulp van het Wijksteunpunt Wonen voor te leggen aan de Huurcommissie.

Oplossing
De Huurcommissie is het eens met de huurders en het Wijksteunpunt Wonen en halveert de huur. Dit brengt de verhuurder wel in beweging en er wordt een complete renovatie van de keuken en de badkamer overeengekomen. Op kosten van de woningcorporatie en zonder huurverhoging. Het gezin kan tijdens de uitvoer van de werkzaamheden in een wisselwoning verblijven. Inmiddels is alles achter de rug en kan het gezin genieten van hun nieuwe keuken en badkamer.

Meer informatie en advies
Heeft u onderhoudsklachten of zijn er gebreken in uw woning dan kun u [CONTACT] met ons opnemen. Het Wijksteunpunt Wonen kan kosteloos een opname doen van uw woning en u adviseren over eventuele stappen. Meer informatie over onderhoudsklachten en procedures kunt u vinden op www.huurders.info

Artikel delen:

!WOON