Onderhoudsverantwoordelijkheid
19 april 2016 - De huren stijgen maar door en de woningen worden er niet veel beter op. Dat is de beleving van heel veel huurders in Nederland. Veel huurders vinden dat zij teveel betalen omdat de woning in hun ogen niet goed is. Als zij vervolgens de verhuurder bellen om klachten door te geven vinden zij ook niet altijd gehoor. Dat voelt niet eerlijk en maakt mensen boos. Dat is op zich heel begrijpelijk. Daarom is het belangrijk te weten voor welke zaken de verhuurder nu precies verantwoordelijk is en welke dingen je als huurder zelf moet doen. Veel verhuurders geven bij begin van bewoning een overzicht van wat zij bereid zijn te doen en wat ze niet willen doen. Dat overzicht klopt niet altijd met wat de Overheid voorschrijft. De verschillen in verantwoordelijkheid zijn daarom vastgelegd in het zogenaamde ‘Besluit Kleine Herstellingen’. Dat kun je vinden op internet bij de volgende link: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/onderhoud-huurwoning Als richtlijn kun je stellen dat het bij kleine herstellingen gaat om reparaties die je zonder opleiding, zonder speciale apparatuur en voor weinig geld zelf kunt doen. Toch is niet iedereen handig genoeg om kleine reparaties uit te voeren. Sommige corporaties vragen daarom in de servicekosten een klein bedrag voor een onderhoudsabonnement. Of dit ook bij u het geval is kunt u terugvinden op het huurverhogingsvoorstel. Als het goed is dan staat het bij de servicekosten. Als je inderdaad betaald voor een onderhoudsabonnement kun je natuurlijk niet verwachten dat je verhuurder al je kamers schildert. Dat gaat te ver. Maar als je overlast hebt van tocht dan kun je wel vragen om goede tochtstrippen om de kieren te dichten. Die moet de verhuurder dan plaatsen want je betaalt ervoor door middel van dat onderhoudsabonnement. Betaal je niet voor een onderhoudsabonnement dan moet je die tochtstrippen zelf betalen en plaatsen. Voordat je klaagt over tocht kun je dus beter eerst kijken of er echt kieren zijn en of je betaalt voor een onderhoudsabonnement. Je weet als huurder dan beter wat je kunt verwachten en dat voorkomt teleurstelling. Mocht u daar vragen over hebben neemt u dan gerust even contact met ons op.
Artikel delen: