Project Wooncoach nu ook in Noord

23 juni 2016

Naast de Wijksteunpunten Wonen Centrum, West, Oost en Zuid gaat nu ook het Wijksteunpunt Wonen Noord van start met het project Wooncoaches. Vier wooncoaches bezoeken ouderen van 65+ die niet meer tevreden zijn over hun woning omdat deze te groot is geworden, moeilijk toegankelijk of misschien wel onveilig is geworden. Of ouderen die meer informatie willen over de mogelijkheden rondom langer zelfstandig thuis blijven wonen. De wooncoach kijkt naar de persoonlijke woonsituatie en geeft advies op maat.

Soms kunnen kleine aanpassingen in huis ervoor zorgen dat iemand fijner in zijn eigen huis kan blijven wonen. Wanneer een huurder liever wil verhuizen volgt advies over de mogelijkheden bijvoorbeeld over het profiel op WoningNet en hoe de huurder kan zoeken en reageren op passende woningen.

Voor een huurder die een woning huurt van een woningcorporatie bestaan er twee regelingen: Van Hoog naar Laag en Van Groot naar Beter. De wooncoach kan meer informatie geven hierover. Indien een huurder gebruik wil maken van de regeling Van Hoog naar Laag kan deze, onder bepaalde voorwaarden, van een hoog gelegen woning naar een benedenwoning of een woning met lift verhuizen. De regeling Van Groot naar Beter is bedoeld voor mensen die groot wonen en liever willen verhuizen naar een kleine passende woning.

De voorwaarden bij Van Hoog naar Laag

  • U huurt een woning van een woningcorporatie
  • U bent 65 jaar of ouder
  • U woont hoger dan de 1e verdieping en er is geen lift
  • U wilt in dezelfde buurt blijven wonen
  • U staat ingeschreven bij WoningNet

De voorwaarden bij Van Groot naar Beter

  • U huurt een woning van een woningcorporatie
  • Uw huidige woning heeft minimaal 5 kamers
  • De oppervlakte van uw woning is minimaal 70 m² (exclusief zolder)
  • U wilt verhuizen naar een woning met een oppervlakte tot 60 m²
  • Uw huishouden bestaat uit maximaal drie personen
  • U bent geen stadsvernieuwing kandidaat
  • U staat ingeschreven bij WoningNet

Naast het adviseren en informeren verwijzen wooncoaches ook door naar bijvoorbeeld Wmo Helpdesk en Sociaal Loket. Woont de huurder prettig in de woning en daarom niet wil verhuizen, maar toch enkele aanpassingen nodig heeft. Dan verwijst de wooncoach door naar de Helpdesk van het Wmo. De medewerkers van de Helpdesk beoordelen of de huurder in aanmerking komt voor aanpassingen. Voor vragen over zorg en welzijn wordt er doorverwezen naar het Sociaal Loket.

Heeft u interesse in een bezoek van de wooncoach of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Simone Zeefuik of Cherryl Gangadin van het Wijksteunpunt Wonen Noord.

 

Artikel delen:

!WOON