13 augustus 2016 - 140.000 Amsterdamse huishoudens zonder eigen watermeter betalen het watergeld tot nu toe nog altijd via de servicekosten aan de verhuurder of de VvE. In oktober verandert dit, waterleidingbedrijf Waternet rekent voortaan direct zelf af. Dit betekent dat deze bewoners zich moeten aanmelden bij Waternet. Maar ook dat de huurprijs of servicekosten moeten worden aangepast. Leest u hier wat u moet doen en waar u op moet letten zodat u niet te veel betaalt.
Wat gaat er veranderen?
Watergeld wordt bij de meeste bewoners in de oude wijken in de servicekosten en dus via de verhuurder of Vereniging van Eigenaren (VvE) betaald aan Waternet. De verhuurder of VvE is in feite een doorgeefluik voor het watergeld. Per oktober 2016 verandert dit en gaan ook deze Amsterdammers direct aan Waternet betalen. Het drinkwatergeld verdwijnt dus uit de huur of servicekosten. Hieronder leest u wat moet u doen en waar moet u op letten. Controleert u het goed, het kan u veel geld opleveren.
Wat moet u doen?
- Meldt u zich hier aan bij Waternet en check uw persoonlijke gegevens.
Als het goed is heeft u een brief van Waternet ontvangen met een inlogcode en wachtwoord.
Heeft u die niet ontvangen, of bent u deze gegevens kwijt? Neemt u dan contact op met Waternet. - Controleer of het aantal eenheden klopt voor uw woning en controleer het maandbedrag dat daarbij hoort.
Hoe dat moet leest u hieronder. Klopt het aantal eenheden niet? Neemt u dan contact op met Waternet.
Mocht u ontdekken dat u in het verleden te veel watergeld heeft betaald, dan kunt u dit in principe tot maximaal 20 jaar terugvorderen. - Zorg dat u per 1 oktober de juiste, lagere huurprijs gaat betalen:
- Betaalt u uw huur via automatische incasso?
Controleert u dan of het maandelijks incassobedrag door uw verhuurder op de juiste manier wordt aangepast. - Betaalt u uw huur via een automatische overschrijving of maakt u de huur handmatig over?
Zorgt u dan zelf dat u per 1 oktober de juiste verlaagde huur gaat betalen
Meer informatie en veelgestelde vragen:
Het watergeld wordt berekend aan de hand van het totaal aantal berekeningseenheden van de woning.
Als eenheden gelden:
- vertrekken groter dan 6 m2
(groter dan 30 m2 telt voor twee eenheden) - een keuken (ook als dit een open keuken is)
- een tuin groter dan 65 m2
- een lig/kuipbad
- een garage
- een zolder met slaap- en/of hobbykamer groter dan 6 m2
- Let op: een berging telt niet
Dus bijvoorbeeld:
- een tweekamerwoning zonder bad heeft drie eenheden.
- Een driekamerwoning met ligbad telt vijf eenheden.
Als u het aantal eenheden weet, dan vindt u hieronder het maandbedrag dat daarbij hoort. (prijspeil juli 2016)
Eenheden watergeld | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Watergeld per maand (per 1/7/2016) | € 3,49 | € 7,83 | € 12,27 | € 16,70 | € 21,14 | € 25,54 | € 29,98 | € 34,42 | € 38,85 |
Woonde u het hele jaar alleen? Dan krijgt u mogelijk alleenwonendenkorting.
Uw huurprijs bestaat uit een aantal posten, namelijk uit de kale huurprijs + vaak ook een aantal servicekosten + watergeld. Per 1 oktober verdwijnt het drinkwatergeld uit de huur. De kale huurprijs en de eventuele overige servicekosten veranderen niet.
Rekenvoorbeeld: (voor een woning met 4 eenheden watergeld)
| tot 1 oktober | vanaf 1 oktober |
| | |
Kale huur | € 500,00 | € 500,00 |
Electra alg. ruimten | € 4,00 | € 4,00 |
Huismeester | € 11,00 | € 11,00 |
Watergeld, 4 eenheden | € 16,70 | € - |
Huurprijs, te betalen aan verhuurder | € 531,70 | € 515,00 |
| | |
Watergeld, te betalen aan Waternet | € - | € 16,70 |
Als het goed is, krijgt u één of twee keer per jaar een uitsplitsing van uw huur en servicekosten. Normaal gesproken krijgt u die bij de huurverhoging en/of bij de jaarlijkse afrekening van de servicekosten. Als u dit niet heeft, informeert u dan bij uw verhuurder of de VvE.
Komt u er niet uit, dan helpen wij u graag verder. Neemt u dan contact op met het Wijksteunpunt Wonen in uw buurt.
- Betaalt u uw huur via automatische incasso?
Neemt u dan contact op met uw verhuurder of de VvE.
Zij zijn verantwoordelijk voor het aanpassen van de automatische incasso. - Betaalt u uw huur via een automatische overschrijving of maakt u de huur handmatig over?
Zorgt u dan zelf dat u per 1 oktober de juiste verlaagde huur gaat betalen.
Komt u er niet uit, dan helpen wij u graag verder. Neemt u dan contact op met het Wijksteunpunt Wonen in uw buurt.
Als u teveel watergeld hebt betaald kunt u dat in bijna alle gevallen terugvorderen of verrekenen over een lange termijn, soms tot wel 20 jaar. We raden u aan om contact op te nemen met de verhuurder of VvE.
Komt u er niet uit, dan helpen wij u graag verder. Neemt u dan contact op met het Wijksteunpunt Wonen in uw buurt.
Informeer bij Waternet 0900-9394 (lokaal tarief) of en hoeveel er voor uw woning in het verleden aan watergeld is betaald door de verhuurder of VvE. Zeer waarschijnlijk is dat wel het geval omdat Waternet alleen adressen aanschrijft die al in hun systeem stonden. Als dat inderdaad zo is, dan zat het watergeld dus bij uw huur inbegrepen en wordt uw huurprijs ook verlaagd per 1 oktober. Neemt daarover contact op met uw verhuurder of de VvE.
Komt u er niet uit, dan helpen wij u graag verder. Neemt u dan contact op met het Wijksteunpunt Wonen in uw buurt.
Veel Amsterdammers hebben al een eigen watermeter en betalen hun watergeld al direct aan Waternet.
Voor hen verandert er niets.
Bewoners van een HAT-eenheid blijven het watergeld via de servicekosten betalen. Dat geldt ook voor huurders van garages.
Als u een woning huurt via een expat-organisatie, factureert Waternet het drinkwatergeld aan deze organisatie. Voor deze groep expats verandert er ook niets.
Artikel delen: