Service van de Bewonerscommissie

31 augustus 2016

Twee bestuursleden van twee verschillende bewonerscommissies uit Nieuw-West spraken elkaar onlangs. Over het belang van goed contact met de achterban. En hoe je dat vasthoudt als er wat meer mensen in korte tijd verhuizen uit het complex. Een voor veel commissies waarschijnlijk bekende methode, bleek voor de één toch een eye-opener.

De methode is eenvoudig. Met de verhuurder is afgesproken dat adressen waar een verhuizing heeft plaats gevonden aan de bewonerscommissie worden doorgegeven. De bewonerscommissie kan dan contact leggen. En tegelijkertijd kan de bewonerscommissie de nieuwe bewoners wegwijs maken in het complex.

Want een verhuizing is altijd meer werk en gedoe dan je hoopt. Voordat je rustig kan genieten van je nieuwe woning moeten abonnementen overgezet worden; aansluitingen moeten geregeld worden; of er moet her en der nog wat geklust en geschilderd worden. En dan zijn er bijna altijd ook nog wel enkele onverwachte zaken.

Een bewonerscommissie uit Nieuw-West probeert het nieuwe huurders in hun complex zo gemakkelijk mogelijk te maken. Met een brief geven zij praktische informatie over het gebouw. Bijvoorbeeld waar je een storing aan de lift kan melden, of waar de wateraansluiting zich bevindt. Waar de hobbyruimte is, en waarvoor je bij de bewonerscommissie terecht kan.

Enige tijd later volgt er nog een tweede brief met nog wat meer informatie over afspraken binnen het complex, bijvoorbeeld over kleine reparaties. In deze tweede brief vraagt de bewonerscommissie de nieuwe huurders ook om hun telefoonnummer door te geven. Als er dan iets aan de hand mocht zijn, kunnen de bewoners onderling snel contact opnemen.

Op deze manier snijdt het mes aan vele kanten:

  • De nieuwe bewoners kennen snel de weg in het complex;
  • De nieuwe bewoners weten welke afspraken er zijn;
  • De bewoners en de bewonerscommissie leren elkaar kennen.

De verhuurder stelt de bewonerscommissie op de hoogte waar en wanneer er nieuwe bewoners in het complex komen, zodat de brieven tijdig afgegeven kunnen worden.

 

Hieronder een voorbeeld van deze brieven.

Aan de nieuwe bewoner(s) van dit appartement, van de bewonerscommissie.                                                                                                                                         Hartelijk welkom als onze nieuwe buurman/-vrouw.

Wij wonen in een blok van 52 appartementen, meest oudere bewoners. De huizen zijn daarvoor gebouwd, maar de eigenaar heeft dat niet in haar eigendomspapieren staan. Verhuur aan anderen is dus mogelijk. Het is nuttig voor u, om een paar dingen te weten:

  • Reparaties worden uitgevoerd in opdracht van Actys wonen. Klachten altijd melden op tel; 0900-xxxxxxx of per mail; storing@xxxxxx.nl.                                                                 Nooit iets eerst zelf regelen!
  • De ketels voor de verwarming/water en de ventilatie (air) en bijvullen worden geregeld collectief schoon gemaakt. De eigenaar heeft daar een abonnement voor.
  • Storingen van de liften melden bij B.C.leden, C. op huisnr. xx of G. op huisnr. xx.                                                                                                                         Er zijn 2 liften, de rechter is de grootste en gaat naar de kelder. De kleine lift gaat vanaf de begane grond.
  • Nooduitgangen bevinden zich;                                                                                                                                   * in de kelder, in de dwarsgang aan het eind van de 2 lange gangen. Achter een deur met NOODUITGANG zit een trap, met bovenaan een deur, die uitkomt onder de doorgang naar het plein.                                                                                                                                                                * Aan het eind van de 1e en 3e galerij aan de korte kant naar de naast gelegen flat en aan het eind van de lange kant loopt een nood-trap, die uitkomt naast de winkel.                                                                                                                                                                     * Het trappenhuis is bij de liften.
  • Uw elektrameter/ stoppenpaneel en gasmeter/hoofdkraan vindt u in de kast naast de voordeur op de galerij. De watermeter met hoofdkraan vindt u in de kast van de C.V.- / air- installaties.
  • Glazenwasser voor de flats met 1 groot huiskamer raam wordt geregeld door het lid van de bewonerscommissie, de heer C. tel; xxxxxxx op huisnr. xx.
  • Naamplaatjes op het bellenbord en bij de huisdeur verzorgt Actys. Zij nemen contact met u op, maar u kunt ook contact met hen opnemen en tegen betaling een (eenvormige) naamplaat laten maken en plaatsen.
  • Nummering van de flats begint aan de lange galerij kant beneden, vanuit de lift naar links en gaat dan naar het korte gedeelte op dezelfde hoogte. Het zijn allemaal even nummers van 2 t/m 104.
  • In de kelder is een gemeenschappelijke hobby ruimte, zie de daar aanwezige huisregels!
  • Leden van de bewonerscommissie vindt u op de huisnummers; x – xx – xx – xx.
  • Namens hen; G., voorzitter, tel; 020 xxxxxxx.

 

Belangrijke mededelingen van de Bewoners Commissie.

Beste medebewoners,

Hierbij een paar mededelingen van de B.C. n.a.v. ons overleg met de vertegenwoordiger van onze “huisbaas”.

  • De B.C. krijgt een aantal brievenbussloten in voorraad. Is uw brievenbusslot kapot (bij slecht functioneren eerst zelf smeren), dan kunt u dat bij iemand van de B.C. kenbaar maken.
  • De B.C. krijgt ook rubberen ringen voor de W.C. stortbakken in voorraad. Wij kunnen die dan zelf vervangen en kost geen monteur. Melden bij iemand van de B.C., b.v. via de brievenbus.
  • Verstoppingen in de horizontale leidingen in uw flat zijn meestal voor de verantwoording en betaling van de gebruiker/huurder, tenzij het rapport van de loodgieter een bouw fout vermeldt.
  • De loodgieter beslist ook over een nieuwe toilet pot en/of een nieuwe stortbak, dan betaalt de verhuurder. Een verhoogd toilet e.d. is kosteloos aan te vragen bij het gemeente loket van de WMO, Osdorpplein 1000.

Wilt u iets in uw flat verbouwen of veranderen (b.v. een nieuwe keuken), dan is eerst de toestemming van de verhuurder nodig!

 

Ten slotte; mag de B.C. beschikken over uw telefoonnummer? Soms is het handig als er iemand snel bereikt moet worden. Vult u dan onderstaand strookje in en doe het in de brievenbus op nr. x, x, xx of xx. Hier wonen de B.C. leden.

———————————————————————-hier afknippen

Naam———————————————-

Huisnr:—————————–

Tel:————————————-

Mobiel:—————————————-

Artikel delen:

!WOON