Camelot is boos op WOON
15 december 2020 - !WOON ontving een sommatie en dreiging met een schadeclaim van Camelot. Het bedrijf meent dat we hen door opzettelijk onjuiste berichtgeving een slechte naam hebben bezorgd. Verder zouden wij procedures indienen zonder machtiging van de betreffende huurder. Vrijwel direct nadat we de brief van de advocaat ontvingen konden we het ook lezen op de website Vastgoedmarkt.nl. We zullen daarom de hoofdlijnen van onze reactie ook maar gelijk publiceren. We herkennen ons niet in de verwijten en wijzen er op dat de aandacht voor Camelot vooral het gevolg is van de handelswijze van het bedrijf zelf. De claim is in eerste instantie gebaseerd op onjuiste informatie die we op deze website zouden hebben gepresenteerd over de recent bereikte huurverlaging voor huurders in de Rijswijkstraat in Amsterdam West. “Uw aanname dat alle bewoners uit november 2014 allemaal nog steeds woonachtig zouden zijn op hetzelfde adres is zoals u weet niet alleen bijzonder onaannemelijk, maar vooral: feitelijk onjuist. (….) Van de door u met veel bombarie aangekondigde en zogenaamd voorgerekende miljoenenverlaging is in de verste verte geen sprake.” Interessant is dat de advocaat van Camelot tegelijk ook ons artikel correct citeert: “Een deel van deze huurders is inmiddels verhuisd, maar als ze er allemaal nog zouden wonen gaat het om 75 huurders x 72 maanden x €240 en dat is bijna 1,3 miljoen euro….” (cursivering van ons). Camelot trekt daaruit de conclusie dat de strekking van het artikel is dat de huurders 1,3 miljoen euro terug zouden krijgen. Dat staat er echter niet. De kop trekt misschien de aandacht – zoals wel vaker met korte koppen van nieuwsberichten – maar de tekst van het artikel bepaalt wat de lezer tot zich neemt. In het artikel staat dat een deel van de huurders inmiddels is verhuisd. Wij zien daarom geen feitelijke onjuistheid die aanpassing zou vereisen. Vervolgens gaat de claim in op een artikel dat wij op 22 juni publiceerden. In dit artikel hebben wij juist positief bericht over Camelot: “Vervolgens kwam het na overleg tussen de eigenaar, Camelot en !WOON tot correctie van de afrekening voor alle huurders in het pand over 2018.” Het verwijt is dat wij ten onrechte en bewust een onjuist bedrag hebben opgegeven. We hebben dat bedrag gebaseerd op informatie van een aantal huurders, omdat we ondanks diverse malen aandringen het beloofde overzicht niet kregen van de eigenaar en Camelot. Pas na publicatie van het artikel ontvingen we op 28 juni het toegezegde overzicht. Daaruit blijkt dat huurders in het pand variërend van een klein bedrag tot maar liefst € 1173 terug hebben ontvangen. Het overzicht bevatte geen gemiddeld bedrag per huurder. Nu blijkt dat volgens de brief afgerond €260 per huurder te zijn. Dus dat hebben we nu vermeld in een onderschrift bij het betreffende artikel. Dat doet wat ons niets af aan de strekking van het bericht, waarin we benadrukken dat een in eerste instantie onjuiste afrekening van servicekosten alsnog in goed overleg is opgelost. Huurders in andere panden van Camelot – en ook van andere grote verhuurders – doen er verstandig aan de afrekening van de servicekosten goed te controleren. Die afrekeningen zijn bij grote panden behoorlijk complex en een fout is zo gemaakt. Bovendien zijn niet altijd alle de berekende kosten terecht. De afrekening servicekosten over het jaar 2018 kan nog tot juni 2021 bij de Huurcommissie worden aangekaart en dat kan de huurders soms aardig wat opleveren. Nog beter is natuurlijk als het na controle en overleg tot een bijgestelde afrekening komt, zoals in bovenstaand voorbeeld. Dan hoeven er geen procedures aan te pas te komen. Onder het kopje “Operatie beschadiging” Camelot ons dat we hen opvoeren als verhuurder, terwijl wij (zouden moeten) weten dat Camelot bij de Rijswijkstraat slechts als beheerder optreedt. Die rolverdeling is iets gecompliceerder, en zeker voor huurders niet erg duidelijk. Zo betalen huurders aan Camelot, dus dat is voor hen de verhuurder. Zij betalen aan Camelot en ontvangen ook het teveel betaalde terug van Camelot. Ook bleek in de gesprekken over de afrekening dat een deel van de servicekosten door de eigenaar is doorberekend en een deel door Camelot zelf in rekening wordt gebracht. Hoe Camelot dit vervolgens met de eigenaar verrekent is niet aan de huurders en ook niet aan ons. We krijgen het verwijt dat wij huurders “ronselen” voor procedures tegen Camelot. Feitelijk krijgen we zo het verwijt dat wij huurders op hun rechten wijzen. Dat is echter juist ons werk. Daarbij handelen wij altijd met toestemming van en waar van toepassing met machtiging namens de huurder. Het verwijt dat wij ongevraagd namens huurders zouden optreden, zoals Camelot meent af te leiden uit een mail van een van onze medewerkers, berust op een misverstand. We starten geen procedures bij de huurcommissie zonder dat betreffende huurders hier weet van hebben. Onze ervaring is dat bij de berekening en afrekening van kosten van met name grote panden en complexen wel eens iets mis gaat. Dat geldt niet alleen voor Camelot, maar voor diverse andere verhuurders. Daar besteden wij net zo goed aandacht aan. Camelot heeft zich echter wel een aantal malen in de kijker gespeeld en dat leidt tot aandacht. Aangezien het ons werk is om huurders te informeren en te berichten over kwesties die spelen, is het gezien deze voorvallen niet verwonderlijk dat Camelot met enige regelmaat in onze berichten voorkomt. Gezien het bovenstaande zien wij niet in op welke wijze wij schade toegebracht zouden hebben aan Camelot. Als het gaat om oplossen van problemen doen wij of de betrokken huurders altijd eerst een verzoek het op te lossen. Ook hebben we diverse malen overleg gevoerd met Camelot, zowel specifiek over de afrekening servicekosten voor het pand aan de Rijswijkstraat, als meer in het algemeen. Het is dan ook bijzonder om via een sommatie met schadeclaim klachten binnen te krijgen over op onze website gepubliceerde berichten. Huurders met vragen over huurprijs, servicekosten, borg, contractkosten en andere huur gerelateerde zaken vinden de nodige informatie op deze website. Neem contact met ons op als iets niet duidelijk is of als het lijkt alsof je misschien te veel betaalt of betaald hebt. We helpen bewoners in Amsterdam, Amstelveen en delen van Haarlem. Huurders uit andere steden kunnen we van algemene informatie voorzien en mogelijk in contact brengen met organisaties die hen verder kunnen helpen.‘Bombarie over miljoenenverlaging’
Gemiddeld bedrag terugbetaalde servicekosten onjuist
Kritiek op handelwijze !WOON
Ronselen huurders voor procedures tegen Camelot?
Bezorgen wij Camelot een slechte naam?
Een aantal voorbeelden:
Hebben wij Camelot schade berokkend?
Vragen over huurprijs, servicekosten of andere kosten?
Artikel delen: