Berucht verhuurder geeft €250 ‘administratiekosten’ terug
17 februari 2021 - Heeft verhuurder Van Hooijdonk geleerd van de misstappen uit het verleden? Dat vroegen wij ons af toen hij op de Duivendrechtsekade een nieuw project voor jongerenwoningen startte. Een aantal jaren geleden ontving hij met name vanwege zijn optreden in Breda en Utrecht de titel ‘Huisjesmelker van het Jaar’. In Amsterdam kwamen we zijn Stichting Volkshuisvesting Utrecht eerder tegen in de Tourniairestraat en op het Koningin Wilhelminaplein in Nieuw-West. Dat leverde bepaald niet alleen positieve ervaringen op, maar na enige strijd wel successen voor de huurders daar. Reden genoeg om ook de huurders in het nieuwe pand actief te informeren over hun rechten. Het eerste resultaat is nu bekend: de huurders die een zaak zijn gestart krijgen allemaal hun €250 ‘administratiekosten’ terug. Op de Duivendrechtsekade verhuurt Van Hooijdonk kleine woningen in een omgebouwd kantoorpand. Opvallend was dat bewoners bij aanvang van de huur €250 cash moesten betalen aan zijn Stichting Volkshuisvesting Utrecht, onder de noemer ‘administratie kosten’. Gelukkig kregen bewoners daar dan wel een bonnetje voor. Dit soort verhuurkosten, contractkosten of bemiddelingskosten mogen niet gevraagd worden door een verhuurder of bemiddelaar. Toch waren veel van de jongeren – misschien ook vanwege de naam van deze verhuurder – nogal huiverig om zich op hun rechten te beroepen. Jongeren en studenten zijn meestal blij dat ze woonruimte gevonden hebben op de totaal overspannen woningmarkt in Amsterdam. Vaak zijn ze bang dat ze door zich op hun rechten te beroepen hun woning kwijt kunnen raken. Meestal blijkt die angst niet nodig. Uiteindelijk deden toch twaalf bewoners mee in een rechtszaak om dat geld terug te vorderen, met steun van !WOON en het Emil Blaauw Proceskostenfonds. Op sommatie kwam geen reactie. Na uitbrengen van de dagvaarding stelde de advocaat van de verhuurder een schikking voor. Daar ging onze jurist niet in mee. Vervolgens heeft de verhuurder alsnog alles terugbetaald aan de huurders, plus de kosten. Ook op de servicekosten van €62,50 per maand valt wel het een en ander aan te merken. Voor een een aantal posten zijn wel kosten berekend maar is niets geleverd. Verder is de €50 per maand voor het meubilair hoog voor wat er staat. Procedures hierover lopen nog, dus daarover hebben we nog geen uitsluitsel. Ook qua onderhoud hebben huurders een aantal klachten. Het succes bij het terugvorderen van onterecht betaalde kosten toont dat je niet bang hoeft te zijn. De verhuurder mag dan een ‘mooie’ naam hebben, je kan met een beetje aandringen gewoon je recht halen. Vooral doen, is ons devies. Wij helpen graag en gaan nu uiteraard de andere (ex)huurders benaderen. Misschien durven zij nu wel aanspraak te maken op het onterecht door hen betaalde geld. Wie onze hulp of advies wil kan natuurlijk ook zelf contact met ons opnemen. Servicekosten aan de hoge kant?
Signaal voor huurders: wees niet bang en kom op voor je rechten
Artikel delen: