Pak kosten en problemen bij Marcel van Hooijdonk aan
21 juni 2023 - Dertig huurders van de beruchte verhuurder Marcel van Hooijdonk hebben elk € 250 inschrijfkosten teruggekregen. Dat lukte dankzij een rechtszaak die met hulp van !WOON is aangespannen. Andere huurders op de Duivendrechtsekade in Amsterdam Oost kregen € 1400 aan teveel betaalde servicekosten terug. Bij de invordering was het even lastig om de eigenaar te vinden, maar de huurders hebben nu hun geld. Ons advies aan iedereen die in 2020 of 2021 huurde bij Van Hooijdonk: vraag de teveel betaalde kosten terug. Start een procedure bij de Huurcommissie. Voor het jaar 2020 moet dat uiterlijk op 30 juni 2023. Marcel van Hooijdonk is Neerlands bekendste huisjesmelker. De Bredase vastgoedondernemer wordt al jaren in verband gebracht met slecht beheer, intimidatie, illegale cash betalingen en het onderbrengen van meerdere arbeidsmigranten in één kamer. In Amsterdam kwamen wij hem voor het eerst tegen in 2014 toen plotsklaps 60 van zijn huurders op straat werden gezet. Hij had een oud kantoor verbouwd voor kamerverhuur, maar het voldeed op geen enkele manier aan de brandveiligheidseisen. In 2015 schreven we: “Vooral in de regio Breda en Utrecht heeft hij al een flinke reputatie opgebouwd. Zo stond hij in 2012 voor de strafrechter in Utrecht wegens bedreigen van huurders.” Maar we bleven hem telkens weer opnieuw tegenkomen, in de Amsterdamse Tourniairestraat, bij de forse huurverlaging voor 150 studenten op het Koningin Wilhelminaplein, recent aan de Duivendrechtsekade en nog een pand in Noord. De afgelopen jaren is zijn reputatie niet echt verbeterd. Hij laat een spoor van artikelen na in het land. ‘Tijd voor handhaving bij ’horrorflat’ Zijlweg 245 is bijna gekomen, waarschuwt gemeente Haarlem. ’Slecht verhuurgedrag aanpakken’, zo schreef het Haarlems Dagblad op 13 april 2023. Ook in Den Haag is het mis: “Ratten, schimmel, bedwantsen en een kapotte lift. Er is van alles mis in wooncomplex De Pionier aan de 1e van der Kunstraat in Laak. Daarom nomineert SP Jongeren huisbaas Marcel van Hooijdonk voor de derde keer als Huisjesmelker van het Jaar”, aldus Den Haag FM op 25 oktober 2022. Het gaat niet alleen om grote steden. ‘Problemen in voormalig gemeentehuis Werkendam: bewoners hebben spijt van verhuizing’, zo laat Het Kontakt op 29 september 2022 weten. Het voormalige gemeentehuis in Altena werd verkocht en tot vrije sector woningen verbouwd. Vervolgens kwamen vele problemen boven tafel. Maar er was meer aan de hand: “Uit de huurcontracten die de bewoners moesten ondertekenen blijkt echter dat niet Groenhave BV, maar Van Der Huizen Vastgoedbeheer verantwoordelijk is voor het beheer van de woningen in het gemeentehuis. Van Der Huizen Vastgoedbeheer is één van de BV’s via welke vastgoedmagnaat Marcel van Hooijdonk woningen verhuurt. Van Hooijdonk is een beruchte huisjesmelker. Hij werd twee keer eerder uitgeroepen tot huisjesmelker van het jaar, is meerdere keren beboet door de gemeente Utrecht, door de rechter veroordeeld en in de gemeenteraad van Den Haag werden meermaals vragen gesteld over soortgelijke problemen als die zich voordoen in het voormalige gemeentehuis van Werkendam.” Van Hooijdonk is niet blij met slechte publiciteit. Hij eiste zelfs van Google dat zij zoekresultaten zou verbergen over slecht gedrag. Dat sneuvelde bij de rechtbank en daarna ook bij het Gerechtshof. Dat overwoog eind 2019 dat het niet aannemelijk is dat Van Hooijdonk na 2015 zijn leven heeft gebeterd. Hij werd in 2019 niet voor niets door de jongerenafdeling van de SP wederom tot Huisjesmelker van het Jaar gekroond. Bijzonder was ook zijn optreden in het televisieprogramma ‘Foute Boel’, in een uitzending die hij probeerde te verbieden, zonder succes. Daarop concludeerde het blad Quote: ‘Waarschuwingen voor huisjesmelker Marcel van Hooijdonk dienen publiek belang’. Ook het programma BOOS besteedde aandacht aan Van Hooijdonk. In hun uitzendingen van 13 oktober 2022 en 15 december 2022 blijkt het moeilijk om deze mysterieuze verhuurder te vinden. Dat lukt uiteindelijk toch, maar hij blijft graag onherkenbaar, zoals te zien is op dit beeld uit het item van 15 december. Opvallend is dat zijn bedrijf ondanks alle problemen alleen maar groter werd. Hele slechte berichten en verkiezing tot ‘huisjesmelker van het jaar’ in 2015, een herhaling in 2019 en gezien onze ervaringen en bovenstaande berichten uit 2021 en 2022 is het niet veel beter geworden. Kennelijk vinden sommige vastgoedbeleggers en gemeenten het ondanks dat geen enkel punt om met hem samen te werken en vergunningen te verlenen. Om hem in een aantal gevallen daarna weer voor veel geld uit te kopen. Slechte publiciteit en rechtszaken lijkt hem niet te deren. Hopelijk maken juridische acties van huurders en de Wet Goed Verhuurderschap die op 1 juli in werking treedt samen een einde aan het slechte gedrag. Op papier klinkt het allemaal heel sympathiek. Van Hooijdonk opereert via de Stichting Volksuisvesting Utrecht. Maar die stichting doet verder niets. Alle kamers worden geadverteerd en verhuurd via Vanderhuizen, een niet bij de Kamer van Koophandel geregistreerd bedrijf. Alle contacten leiden weer terug naar het adres van …. Juist. We hebben hier een melding over neergelegd bij de ACM, de Autoriteit Consument en Markt. Servicekosten worden niet afgerekend en huurders betalen ten onrechte een vast bedrag ‘inschrijfkosten’, meestal € 250. Omdat de verhuurder nooit de wettelijk verplichte afrekening van de servicekosten verstrekt vroegen we het zijn zaakwaarnemer: “Geachte heer Zijlmans, tot ons kantoor in Oost hebben zich meerdere (ex) huurders gewend uit het complex aan de Duivendrechtse kade 42 in Amsterdam inzake het uitblijven van de afrekeningen servicekosten. Zowel 2020 als 2021 heeft u niet afgerekend en had u als verhuurder al lang dienen af te rekenen. Ook het jaar 2022 dient u voor 1 juli aanstaande af te rekenen. Mocht een afrekening uitblijven dan wel vragen oproepen, dan zullen wij huurders adviseren zich tot de Huurcommissie te wenden en om een uitspraak te vragen.” Daarop kregen we het verzoek te berichten over welke huurders het dan precies zou gaan. Dat deden we niet, want alle huurders zien graag een afrekening. Waarop het volgende antwoord kwam: “Ik vertrouw erop dat u zelf ook de tegenstrijdigheid in uw correspondentie ziet als u dit afzet tegen het (zo acht ik aannemelijk) gewenste resultaat. Nu u mij de gegevens van deze huurders, die mij onbekend zijn en welke blijkbaar een afrekening wensen te ontvangen, niet kunt geven vertrouw ik erop dat u hen informeert/adviseert deze vurige wens bij hun verhuurder c.q. diens beheerder kenbaar te maken; er leiden meerdere wegen naar Rome.” De huurders krijgen echter nooit antwoord op dit soort vragen. Dus lieten we weten dat de verhuurder dan in gebreke is en dat we de huurders zullen adviseren naar de Huurcommissie te gaan. Dat gaf een boeiende reactie: “Waarom u ervoor opteert op een dergelijke verwijtende, non-constructieve toon te communiceren kan ik niet plaatsen. Ik kan me niet herinneren u op onbetamelijke wijze te hebben bejegend. Mocht daar onbedoeld sprake van zijn geweest dan daarvoor mijn excuses. Ik heb louter getracht een passende oplossing te bieden aan hen die hier behoefte aan hebben. Ik wens u een heel fijne en productieve voortzetting van uw dag.” Heel vriendelijk, maar geen afrekening van de servicekosten dus ….. Tijd voor procedures bij de Huurcommissie. Hulp nodig? Neem contact op met !WOON. 11 zoekresultaten Rechtspraak.nl “stichting volkshuisvesting utrecht” Uitspraak rechter over Huurcontract voor 2 jaar en 1 maand om huurprijsrecht te omzeilen. Uitspraken Huurcommissie Adres: Duivendrechtsekade 42, 1096AH AMSTERDAM Adres: Duivendrechtsekade 42, 1096AH AMSTERDAM Adres: Duivendrechtsekade 42, 1096AH AMSTERDAM ‘Horrorflat’ en verkocht gemeentehuis – een spoor van slecht verhuurgedrag
Niet blij met slechte publiciteit – zoekresultaten google wissen?
Toch steeds nieuwe opdrachten van ontwikkelaars en gemeentes
Vreemde constructie en correspondentie
Mooie woorden, maar geen afrekening servicekosten
Kamer: KM 3
Onderwerp: Afrekening van de servicekosten (2021)
Datum afhandeling: 07-12-2022
Kamer: KM 3
Onderwerp: Afrekening van de servicekosten (2020)
Datum afhandeling: 07-12-2022
Kamer: KM 4
Onderwerp: Afrekening van de servicekosten (2020)
Datum afhandeling: 07-12-2022
Artikel delen: