Hoe zijn de financiën binnen uw VvE geregeld?
30 november 2023 - Binnen de VvE bent u samen verantwoordelijk voor het onderhoud van het pand of de gebouwen. Om het onderhoud te kunnen betalen moet er gespaard worden. Sinds 1 januari 2021 is het voor VvE’s wettelijk verplicht om te sparen voor toekomstig onderhoud. Deze spaarpot wordt het reservefonds genoemd. Hoe zorgt u, samen met uw buren, voor een financieel gezonde vereniging? Dat vertellen we u graag in het komende webinar Financiën op 11 december. Voegt uw VvE geld toe aan het reservefonds? De VvE kiest om te sparen op basis van het meerjarenonderhoudsplan (MJOP) of de herbouwwaarde van het pand (jaarlijks 0.5%). In beide gevallen wordt in de jaarlijkse begroting opgenomen hoeveel geld er dat jaar aan het reservefonds wordt toegevoegd. Er kan gespaard geld worden opgenomen uit het reservefonds indien er (planmatig) onderhoud plaatsvindt. In de begroting staat dan welke onderhoudskosten worden gemaakt, maar ook dat deze kosten via een opname uit het reservefonds worden voldaan. Heeft uw VvE twee bankrekeningen? Dit is een wettelijke verplichting. Het reservefonds moet op een aparte bank- of spaarrekening worden gedeponeerd. Daarnaast moet een VvE een bankrekening hebben voor de dagelijkse zaken, zoals het incasseren van de ledenbijdrage en betaling van facturen. Webinar Financiën op 11 december Op 11 december organiseert !WOON een gratis webinar over Financiën binnen de VvE. Tijdens het webinar leert u: · Welke kosten gemeenschappelijk zijn en wat uw aandeel daarin is · Wat er in de begroting en jaarrekening staat · Hoe de financiële stukken worden gecontroleerd · Hoe de VvE kan omgaan met wanbetalers Meld u aan via onze website. Klik hier.
Artikel delen: