VvE’s aan de slag met de jaarrekening
01 februari 2024 - De start van het nieuwe jaar is voor veel Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) het moment om het oude jaar financieel af te sluiten. Het bestuur (of een door de VvE ingehuurde beheerder) stelt de jaarrekening op. Dat is vaak een flinke klus. Wat heeft de VvE allemaal betaald? Wat waren de inkomsten? Is er voldoende geld gespaard en toegevoegd aan het reservefonds? Zijn er betalingsachterstanden? Levert het geld op de spaarrekening al wat rente op? Allemaal financiële vragen die het bestuur de komende weken beantwoordt. Amsterdam telt zo’n 24.000 VvE’s, waarvan het merendeel wordt bestuurd door vrijwilligers. Meestal enthousiaste eigenaren die zich inzetten voor de bewoners en het gebouw. Dat is fijn, maar voor hen vaak ook best pittig en tijdrovend. Grote VvE’s maken daarom vaak gebruik van een externe beheerder. De beheerder begeleidt de VvE, ondersteunt het bestuur en voert allerlei taken en werkzaamheden uit. Eén van de taken kan het beheren van de financiën en het opstellen van de jaarrekening zijn. Kleine VvE’s hebben vaak geen beheerder. Het bestuur doet alles zelf, ook de financiën. Speciaal voor hen heeft !WOON het online beheerprogramma ‘VVE123’. Amsterdamse VvE’s met maximaal 9 appartementsrechten kunnen gratis gebruik maken van het programma. Het programma geeft VvE’s de kans om de VvE zelf te beheren en draagt bij aan inzage in de financiën. !WOON biedt dit aan in samenwerking met VVEGemak. Aanmelden kan via onze website. Geld is een belangrijk onderwerp binnen de VvE en voor de bewoners. Daarom organiseren we op maandag 11 maart een webinar hierover. Deelname is gratis. Na het webinar weet u:Online beheerprogramma: VVE123
Webinar VvE: Financiën op 11 maart
Artikel delen: