400 huurders dagvaarden verhuurder Rockfield

19 november 2024

Amsterdam kent opnieuw een omvangrijk geschil over de afrekening van servicekosten. Het gaat om drie complexen van Rockfield, waar de bewonerscommissies niet tot overeenstemming zijn gekomen met de verhuurder. Daarop is namens 400 bewoners een dagvaarding uitgebracht. Mogelijk leidt dat tot verdergaande gesprekken, anders zal de rechter uitkomst moeten bieden.

De afgelopen jaren zijn steeds meer co-living concepten van grote particuliere verhuurders opgezet. Bewoners betalen niet alleen huur, maar ook kosten voor aanvullende diensten. De hoogte van de kosten kan flinke discussie opleveren. Het bekendste voorbeeld is Change=. In 2021 vorderde een groep van 250 huurders de zogenaamde community kosten terug, een vaste vergoeding voor een dienstenpakket naast huur en servicekosten. Met succes, de rechter verklaarde de community kosten als onredelijk beding nietig. Over de afrekening van de kosten voor ruim 500 andere bewoners lopen nog steeds procedures, maar die komen langzamerhand tot afronding nu de verhuurder de meeste beroepszaken heeft verloren.

Amsterdam kent nog duizenden andere woningen in vergelijkbare concepten. De mate van diensten en de daarvoor gerekende kosten verschilt van verhuurder tot verhuurder en van complex tot complex. Ook vastgoedontwikkelaar Rockfield vroeg onder de paraplu van het woonconcept ‘The Cohesion’ zo’n vergoeding als verplicht ‘membership’.

Kosten membership mag niet

In 2020 dagvaardden huurders uit het complex ‘The Lofts’ Rockfield. Kort geleden stelde de rechter huurders na jarenlang procederen volledig in het gelijk en verklaarde de kosten voor membership nietig. Rockfield heeft de contracten sindsdien aangepast en een deel van de kosten ondergebracht in de servicekosten. Die moeten vervolgens wel afgerekend worden op werkelijk gemaakte en aan huurders door te belasten kosten.

Ondertussen loopt een soortgelijke discussie in drie wooncomplexen in Amsterdam West: ‘Don Bosco’, ‘Wembley’ en ‘Little Manhattan’.  Met behulp van !WOON richtten  huurders bewonerscommissies op en gingen het gesprek aan over afrekening van de kosten. De gesprekken verliepen moeizaam. Rockfield stelde in eerste instantie de representativiteit van de commissies ter discussie. Vervolgens leverde zij ter onderbouwing van de kosten deels alleen interne doorrekeningen in plaats van facturen. Ook stelde de verhuurder dat de kosten terecht zijn en dat huurders veelvuldig gebruik maken van alle diensten. De oorspronkelijke  membershipkosten bleken juridisch niet houdbaar na de uitspraken bij Change=. Ook hier wil de verhuurder de kosten graag met terugwerkende kracht in de servicekosten onderbrengen.

Gesprekken mislukt, nu toch een dagvaarding

Na bijna een jaar gesprekken stuurde de commissies een sommatiebrief. Daarop bood Rockfield een bedrag ter compensatie. Dat vonden de bewoners onvoldoende in verhouding tot het bedrag waar ze recht op menen te hebben. Daarop besloten ze om naar de rechter te stappen. Dit keer slaat de route de Huurcommissie over omdat het gaat om betalingen die deels buiten de servicekosten vallen.

In totaal hebben zich rond 400 (oud-)huurders opgegeven voor deze procedure. Naast de kosten die zij aanvankelijk betaalden voor membership vorderen zij ook andere betalingen terug, zoals inschrijfkosten en verplichte huur van parkeer- of opslagruimte. Het is nu aan Rockfield om te reageren en te tonen of zij het op een procedure wil laten aankomen.

Servicekosten: voorschot afrekenen – werkelijke kosten

Artikel delen:

!WOON