Change= jaagt opnieuw huurders op de kast

11 november 2024

Sommige verhuurders lijken het nooit te leren. De Huurcommissie en vele rechters hebben bepaald dat de servicekosten bij Change= te hoog zijn. Toch weet deze beheerder van geen ophouden. Huurders van het Stantonplein in Zuidoost wachten op teruggave van teveel betaald geld. Maar Change= weet het beter. Het bedrijf verstuurde afgelopen week een afrekening over 2023, met de conclusie dat de huurders nog 78 euro mogen bijbetalen. Dit onder andere vanwege de 13 (!) huismeesters. Het bedrag wordt automatisch afgeschreven bij de incasso van de huur voor december.

Met stomme verbazing keken de huurders afgelopen vrijdag in hun mailbox. Net een dag nadat wij ze informeerden over de voortgang in de procedures om geld terug te krijgen ontvingen ze van Change= de afrekening 2023. Rijkelijk laat en nog zonder de afrekening van de stookkosten. Volgens de beheerder zijn de totale kosten net iets hoger dan de betaalde voorschotten. Geen geld terug dus, maar iedere huurder moet 78 euro bijbetalen over 2023. De afrekening verwijst naar een overzicht van bestanden met daarin onder andere een lijst van 13 medewerkers die samen 8,72 volledige arbeidsplaats invullen. Het zou gaan om mensen voor receptie, handhaving en toezicht, faciliteiten en community activiteiten.

Bezwaar en opnieuw procedures

Deze afrekening kan niet op applaus van bewoners rekenen. !WOON is gevraagd nieuwe procedures voor te bereiden en dat hebben we uiteraard gelijk in gang gezet. In eerste instantie zullen we namens de bewoners die zich bij ons melden bezwaar maken tegen deze afrekening en als dat niet leidt tot drastische aanpassing zullen we ook voor 2023 procedures opstarten bij de Huurcommissie. Dat kan er nog wel bij, want over de jaren 2021 en 2022 lopen al een kleine 800 verzoeken. Over 2019 en 2020 kregen vele bewoners al gelijk eerst bij de Huurcommissie en onlangs ook bij de kantonrechter.

Change= kan niet zonder de eigenaar procederen over servicekosten

De uitspraken van de Huurcommissie over 2019 en 2020 waren niet naar de zin van Change=. De beheerder legde de in vier uitspraken gebundelde 1500 verzoeken voor aan de kantonrechter. Bijzonder was alleen dat de eigenaren van de panden niet meer meededen met die procedures. Change= vond dat zij zelfstandig over deze zaken kon procederen. Dit op basis van een zogenaamde ‘akte van cessie’,  die bepaalt dat Change= geld waar zij recht op heeft kan incasseren namens de eigenaar. Maar zij kan daar niet zonder machtiging van de eigenaar inhoudelijk over proceduren, oordeelde de kantonrechter onlangs. Change= werd niet ontvankelijk verklaard in hun verzoek. Daarmee staan de uitspraken van de Huurcommissie vast. Samen met de bewoners werken we nu aan de afrekening.

Afrekening stookkosten laat op zich wachten

De huurders hebben dus nog het nodige tegoed van eigenaar ISF2 en Change=. Dat gaat daarbij niet alleen over teveel betaalde servicekosten voor de afgelopen jaren, maar ook over de stookkosten. In 2023 had elke huurder namelijk recht op een vergoeding van de overheid voor gestegen energiekosten. Bewoners met een individuele aansluiting kregen dat betaald via hun energieleverancier, maar bewoners in panden met blokverwarming moeten dat via de verhuurder ontvangen. Dus ook daar dringen we aan op snelle afrekening. De verhuurder heeft nu toegezegd dat deze binnen een maand volgt. Gebeurt dat niet dan zullen we ook daarin stappen nemen om te zorgen dat de bewoners krijgen waar ze recht op hebben.

Kantonrechter: servicekosten Change= veel te hoog

Meer dan 1000 nieuwe procedures tegen Change=

Artikel delen:

!WOON