Help, er groeit een paddenstoel uit mijn plafond!
12 november 2024 - Steeds meer Haarlemse huurders melden zich bij de spreekuren van !WOON met klachten over ernstig achterstallig onderhoud in hun woningen. Vaak gaat het om schrijnende situaties waarbij de woonkwaliteit ernstig is aangetast. Zo kwam onlangs een huurder op het spreekuur met een lekkage in de woning, die zo is gevorderd, dat er een paddenstoel uit het plafond is gegroeid. Opvallend genoeg blijkt in meerdere gevallen dezelfde beheerder betrokken te zijn, waarbij ernstige gebreken structureel voorkomen. Eerder dit jaar verwees !WOON al een zaak door naar een advocaat van het Emil Blaauw Fonds, omdat in een andere woning gaten in het dak van een zolder werden aangetroffen. Deze zaak werd behandeld bij de kantonrechter, waarna het dak is hersteld en de huurder een huurprijsvermindering kreeg vanwege het gebrek. Een andere huurder meldde ernstige houtrot rond de ramen, met een loshangende ruit als gevolg. Er was ook sprake van een grote lekkage in de woonruimte. Deze huurder had geen contactgegevens van zijn verhuurder om de gebreken te melden, maar vond een creatieve oplossing door de problemen te benoemen in de omschrijvingen van zijn bankoverschrijvingen. De Huurcommissie behandelde deze zaak en nam de banktransacties als peildatum voor melding van de gebreken. In het geval van de lekkage met de paddenstoel heeft !WOON inmiddels een brief gestuurd naar de beheerder. De verhuurder heeft contact met de huurder opgenomen met de belofte dat zij de gebreken snel zullen verhelpen. Wij houden de situatie nauwlettend in de gaten en wachten de verdere ontwikkelingen af. Blijf bij vergelijkbare situaties niet stilzitten en meldt het. Huurders in Haarlem die ook kampen met achterstallig onderhoud kunnen altijd terecht bij onze spreekuren voor advies en ondersteuning.Gebreken melden loont
Contact en spreekuren Haarlem
Artikel delen: