Huurders Mannoury krijgen onterechte servicekosten terug

07 november 2024

Zeventien huurders uit Amsterdam Nieuw-West krijgen elk een kleine duizend euro terug. Commercieel verhuurder Aedes berekende te hoge bedragen voor schoonmaak en andere servicekosten. Na onderhandelingen kregen de bewoners al een deel terug. Op overgebleven geschilpunten stelde de rechter hen grotendeels in het gelijk.

Verhuurder Aedes liet in 2023 de huurders in het Mannoury complex in Amsterdam Nieuw West weten dat ze de tijdelijke contracten niet zou verlengen. Zittende bewoners moesten na twee jaar vertrekken, of ze wilden of niet. Nieuwe bewoners kregen opnieuw een tijdelijk huurcontract. Teleurgestelde bewoners verenigden zich in een commissie en zochten de publiciteit door te protesteren voor het kantoor van Aedes. Desondanks zette de verhuurder de stoelendans door en de zittende bewoners moesten weg. Sinds 1 juli 2024 zijn tijdelijke huurcontracten in de meeste gevallen niet meer toegestaan, dus deze tactiek kan Aedes tegenwoordig niet meer toepassen.

Aankaarten hoge servicekosten

Wel konden de tijdelijke huurders alsnog de hoge servicekosten aankaarten. Dat deden ze met hulp van !WOON en het Emil Blaauw Proceskostenfonds. De bewoners hadden vooral bezwaar tegen hoge bedragen voor schoonmaak en de kosten voor de app voor communicatie met de verhuurder die diende als ‘virtuele huismeester’. Daarnaast vonden ze het niet terecht dat ze extra moesten betalen voor onderhoud van installaties en de daktuin, terwijl die kosten al onder de kale huur vallen. Aedes reageerde niet op verzoeken om inzage te geven in de facturen. Dit was voor de huurders reden om naar de rechter te stappen.

Na uitbrengen van de dagvaarding erkende Aedes alsnog dat tweederde van de kosten voor schoonmaak en het onderhoud van de  lift niet in rekening gebracht hadden mogen worden. Wel vond de verhuurder dat het onderhoud van het dak, de recycling van douchewater ten bate van bewatering van de binnentuin en de ‘virtuele huismeester’ terecht zijn doorbelast . Deze zouden het woongenot van de huurders ten goede komen. Deze geschilpunten zijn vervolgens voorgelegd aan de rechter.

De rechter oordeelde onlangs dat een groot deel van deze kosten voor rekening van de verhuurder zijn. Het melden van gebreken via de virtuele huismeester app is in het belang van de verhuurder zelf. Het systeem voor waterrecycling hoort gewoon bij het gebouw en valt dus niet onder de servicekosten. De huurders hadden geen toegang tot de kijktuin, dus hoeven ze niet te extra te betalen voor tuinonderhoud.

Al met al hebben de meeste huurders recht op een terugbetaling van een bedrag tussen de  € 800 en € 900. Ze verloren de strijd om een huurcontract voor onbepaalde tijd, maar krijgen nu gelukkig wel te veel betaalde kosten terug. Andere voormalige huurders van het Mannoury complex kunnen contact opnemen met !WOON om teveel betaalde kosten terug te vorderen bij de verhuurder.

Servicekosten: voorschot afrekenen – werkelijke kosten

Artikel delen:

!WOON