Akkoord Greystar en 2000 bewoners over kosten
18 december 2024 - Circa 2000 bewoners van OurDomain South East krijgen een deel van de betaalde servicekosten terug. Dat is het resultaat van een afspraak tussen de bewonerscommissie en verhuurder GreyStar. !WOON hielp de commissie bij de oprichting en het overleg. De (ex)huurders ontvangen 17,50 per maand over de jaren 2022, 2023 en 2024. Tevens zijn de kosten voor de toekomst aangepast. Dit mooie resultaat voorkomt vele en langslepende juridische procedures. De bewoners betaalden naast huur en circa € 140 servicekosten ook een voorschot van € 50 per maand voor de aanvullende diensten. Daarbij ging het om zaken als muziek- en studieruimtes, een sportschool en een bioscoop. Anders dan bij Change= bleef het hier niet hangen in mooie beloftes, maar werden de diensten ook echt geleverd. Wel ontstond discussie over de afrekening en de mogelijkheden van bewoners om te kiezen wat ze wel en niet willen. Volgens de verhuurder zou het hierbij gaan om ‘niet afrekenbare servicekosten’. Dat gaat niet op: volgens de wet moet een de verhuurder afrekenen op werkelijk gemaakte kosten. De bewonerscommissie werd in 2023 opgericht om namens de bewoners het gesprek aan te gaan. Greystar toonde zich bereid om serieus te onderhandelen. Kostenposten werden besproken en tegen het licht gehouden en een aantal uitspraken van proefzaken bij de Huurcommissie gaven duidelijkheid over de afrekening van een deel van de kosten. Inzet van de onderhandelingen was er samen uitkomen, met een akkoord voor alle bewoners. De gang van zaken bij Change= was voor alle betrokkenen een helder voorbeeld hoe het niet moet. Daar leidde een starre opstelling van de verhuurder tot duizenden individuele procedures bij de Huurcommissie om elk jaar de servicekosten ter discussie te stellen, gevolgd door beroepszaken bij de kantonrechter en zelfs gerechtshof over de aanvullende diensten. Toch was het ook hier niet gelijk duidelijk dat er een akkoord zou komen. Enkele uitspraken van de Huurcommissie hielpen wel, maar op andere punten bleef een verschil van mening. De mogelijkheid bleef open om op die punten de rechter om een oordeel te vragen, maar dat bleek uiteindelijk niet nodig. Stap voor stap lukte het, ondanks tussentijds soms oplopende spanning, de pijnpunten te overkomen en tot afspraken te komen. Bewoner Martijn Wuijts zegt: “Wij zijn als bewonerscommissie zeer tevreden met de uitkomsten. Als individuele huurder is het lastig om complexe contracten uit te pluizen en je te verzetten tegen zaken die niet lijken te kloppen. Zeker omdat de bedragen vaak niet opwegen tegen de kosten van juridische hulp. Door ons te verenigen en met ondersteuning van Stichting !WOON, is het ons gelukt om dit te bespreken en tot een algemene vergoeding te komen. Dit betekent dat bewoners voor de afgelopen drie jaren een vergoeding krijgen per maand dat ze hier gewoond hebben, zelfs als mensen inmiddels al verhuisd zijn. Tevens hebben we duidelijke afspraken gemaakt, inclusief inspraak in beslissingen over de leefbaarheid voor de komende jaren.” “We zien momenteel veel gelijke woonconcepten in Amsterdam en Diemen ontstaan en we raden bewoners van deze complexen aan om zich zo snel mogelijk te verenigen. Ook als er geen vragen omtrent servicekosten zijn, kan dit de leefbaarheid voor bewoners verhogen en maakt het makkelijker om zaken aan te kaarten bij je verhuurder.” De commissie en Greystar hebben afgesproken dat (oud-)huurders € 17,50 per maand terugkrijgen van hetgeen ze hebben betaald. Als zij met een tweede huurder in een studio hebben gewoond is dat € 21,50 per maand. Minstens zo belangrijk is dat alle servicekosten in de toekomst worden afgerekend op de werkelijk gemaakte kosten. Ook is een plafond afgesproken voor de uren voor huismeester en service desk. Deze afspraken voorkomen ook in de toekomst veel procedures over de afrekening van de servicekosten. Een heel mooi resultaat dus voor duizenden huurders, zonder langslepende juridische procedures.‘Niet afrekenbare servicekosten’
Spookbeeld Change=
Akkoord voorkomt duizenden individuele procedures
Artikel delen: