Nieuws

De lift is (al dagen) stuk, wat nu?

16 februari 2021

In een ouderencomplex in Buitenveldert met 10 verdiepingen speelt al weken een probleem met de lift. De bewonerscommissie kaartte het probleem telkens aan bij  verhuurder Woonzorg, die bij elke storing monteurs stuurde. Toch raakte het liftprobleem niet opgelost. Het gebruik van de lift is onveilig want bewoners lopen de kans dat ze vast komen te […]

> Lees verder

Wijziging van splitsingsakte nodig bij een verbouwing?

12 februari 2021

Hoe moet een Vereniging van Eigenaren (VvE) omgaan met een grootschalige verbouwing? Die vraag horen we steeds vaker. Afhankelijk van de verbouwing kan een wijziging van de splitsingsakte nodig zijn. Zo’n wijziging vertraagt het proces in eerste instantie, maar zorgt dat alles voor de lange termijn goed is geregeld. Daarom is het een belangrijke en […]

> Lees verder

Camelot belooft beterschap maar handelt anders

10 februari 2021

De in het hele land actieve verhuurder Camelot kwam onlangs behoorlijk negatief in beeld. Het NRC schreef een uitvoerige reportage en de branche-organisatie van leegstandsbeheerders schortte daarna zelfs het lidmaatschap op. Als reactie startte Camelot een charme offensief en belooft beterschap. In Amsterdam is daar nog weinig van te merken. Sterker nog, het bericht dat […]

> Lees verder

Huurverhoging nadat huurder zelf woning verbetert?

10 februari 2021

Een huurder in Amsterdam West wilde graag een wat betere woning. Zijn verhuurder reageerde niet op klachten en ook niet op zijn voorstel om het zelf te doen. Dus ging hij maar aan de slag, tot grote schrik van de verhuurder. Die protesteerde eerst, maar toen hij zag hoe mooi het was uitgevoerd gooide hij […]

> Lees verder

Rechter: de kraan moet je gewoon kunnen gebruiken

09 februari 2021

Hoe weet je nou of water uit je kraan veilig is? Welke meetmethode toont aan of er te veel lood in zit? Daarover was verschil van mening tussen bewoners en woningcorporatie Ymere. Dankzij enkele uitspraken van kantonrechters is daar nu duidelijkheid over. Een loodtest van het eerst uitstromende water is voldoende om een gebrek aan […]

> Lees verder

Verhuur aan toeristen niet toegestaan in de VvE

05 februari 2021

Over de vraag hoe de Verenging van Eigenaren (VvE) omgaat met verhuur aan toeristen heeft menig woningeigenaar en bestuurslid in Amsterdam zich al gebogen. Mag het of mag het niet? En waarom dan niet? Wat doe je als het toch gebeurt? Bij wie kun je terecht met klachten over overlast? Vragen die stuk voor stuk […]

> Lees verder

Servicekosten terug in goed overleg

04 februari 2021

Een huurder van de Oude Nieuwstraat krijgt maar liefst €5.000 terug van zijn huisbaas. Hij betaalde in 2018 en 2019 een veel te hoog voorschot voor servicekosten. De discussie over de eindafrekening verliep prettig en constructief. !WOON  berekende wat een redelijk bedrag voor de stookkosten zou zijn en daar ging de verhuurder in mee. Bijna […]

> Lees verder

Eerste succes met videozitting bij Huurcommissie

02 februari 2021

De eerste videozitting van de Huurcommissie heeft voor een huurder uit de Jordaan een mooi resultaat opgeleverd. Vanwege ernstige vochtdoorslag is de huur met bijna 400 euro per maand verlaagd. Een huurkorting van maar liefst 60%. Tijdelijk weliswaar, want de korting is bedoeld om de verhuurder aan te sporen om het gebrek te verhelpen. Videozittingen […]

> Lees verder

Oplichters doen zich voor als Woningnet

01 februari 2021

De laatste weken ontvangen veel mensen dringende oproepen om de kosten voor verlenging van de inschrijving bij Woningnet te betalen. De valse e-mails en sms berichten suggereren dat inschrijving vervalt als je niets doet. Het bericht bevat ook een link naar een betaalpagina. Woningnet waarschuwt hiertegen, deze berichten zijn afkomstig van oplichters. De links gaan […]

> Lees verder

Dubbelglas in je koopwoning, wie gaat dat betalen?

29 januari 2021

Een eigenaar-bewoner uit de Amsterdamse binnenstad nam contact op met !WOON over een veelvoorkomend onderwerp: energie besparen. Met de beste intentie was hij begonnen met het maken van plannen en het opvragen van offertes. Trots vertelde hij over zijn plannen om zijn ramen te vernieuwen toen hij zijn buurvrouw in het trappenhuis tegenkwam. Dat gesprek […]

> Lees verder

!WOON