Nieuws

VU moet ‘housing fee’ terugbetalen aan studenten

17 oktober 2024

De Vrije Universiteit (VU) mag geen kosten berekenen voor het bemiddelen in woonruimte tussen studenten en verhuurders. Dat staat in een recente uitspraak van de kantonrechter. Vijf internationale studenten kaartten deze kwestie aan omdat zij €400 dan wel € 200 moesten betalen voor het regelen van hun woonruimte. !WOON en het Emil Blaauw Fonds ondersteunden […]

> Lees verder

Naam overtreder goed verhuurderschap online

10 oktober 2024

Voor het eerst heeft de Gemeente Amsterdam de naam van een verhuurder gepubliceerd voor overtreden van de Wet goed verhuurderschap. Het is een van de sancties die de wet verbindt aan overtredingen. Bedoeling is dat huurders zo weten waar ze aan toe zijn. Het stimuleert de verhuurder ook om zich beter te gedragen. De Wet […]

> Lees verder
Meting van vocht in muur

‘Zijn ze nou helemaal beschimmeld!?’

05 september 2024

De bewoners van duizenden Amsterdamse huurwoningen lijden onder vocht- en schimmelproblemen. Dat heeft schadelijke gevolgen voor de gezondheid. De problemen zijn vaak te wijten aan achterstallig onderhoud, slechte isolatie en gebrekkige ventilatie. Amsterdamse huurdersverenigingen roepen verhuurders en de gemeente op deze problemen snel en serieus aan te pakken. Ze vragen uiterlijk begin 2025 een plan […]

> Lees verder

Huurders voormalig Change= krijgen veel geld terug

31 juli 2024

De huurders van het voormalige Change= pand in Amsterdam Nieuw-West en de eigenaar van het pand – een fonds gemanaged door CBRE Investment Management – hebben overeenstemming bereikt over de afrekening van de servicekosten van de afgelopen vijf jaar. Het voorschot voor servicekosten gaat flink omlaag en alle huidige en ex-huurders krijgen het verschil over […]

> Lees verder

Change= weg uit Nieuw-West – Einde van een tijdperk

19 juni 2024

Vandaag verdween het felgekleurde Change= logo van het pand op het August Allebéplein in Amsterdam Nieuw-West. Daarmee komt een eind aan een tijdperk van slecht beheer, veel klachten en veel te hoge kosten voor huurders. Sinds 1 juni is het beheer van het pand volledig in handen van een andere partij en Change= verdwijnt uit […]

> Lees verder

Akkoord servicekosten OurCampus – OurDomain Diemen

30 april 2024

De bewonerscommissie van OurCampus en OurDomain Diemen heeft een akkoord bereikt met verhuurder Greystar  over de afrekening van servicekosten. !WOON stond de commissie bij in het overleg. De afspraak geldt niet alleen voor de 170 huurders die een procedure bij de huurcommissie zijn gestart, maar voor alle huurders in het complex. Dus ook voor de […]

> Lees verder

Huurverhoging 2024, wat mag wel en wat niet?

22 april 2024

In april ontvangen bijna alle huurders een voorstel voor huurverhoging. Die is fors dit jaar. De standaard verhoging in de sociale sector is maximaal 5,8%, maar wie wat meer verdient kan nog veel meer verhoging krijgen. Het gaat dan om vaste bedragen van €50 of zelfs € 100 per maand extra.  De verhoging voor geliberaliseerde […]

> Lees verder

Nieuw succes in rechtszaak bijkomende kosten

19 april 2024

Bewoners van De Loft aan de Spaklerweg in Amsterdam Oost hebben hun rechtszaak over ‘membership’ gewonnen. Een aantal bepalingen in het contract zijn in strijd met het Europees recht en zijn ongeldig. De 48 huurders hebben recht op terugbetaling van € 55 per maand die hiervoor betaald zijn. In totaal gaat het om € 58.000, […]

> Lees verder

Grote klapper voor huurders – Change= verliest weer

17 april 2024

Verhuurder Change= krijgt een nieuwe juridische klap van het Gerechtshof in Amsterdam. De beheerder verliest het beroep: de extra dienstenovereenkomst is definitief ongeldig. Change= moet nu veel geld terugbetalen aan 250 huurders. Hoogste tijd ook, want sommigen wachten al 7 jaar. Gelukkig zijn ondertussen wel grote vorderingen geboekt. Zo is het voorschot servicekosten voor alle […]

> Lees verder

Studentenhuisvester XIOR nalatig – bewoners in actie

03 april 2024

Bewoners van een jongerencomplex in Amsterdam Nieuw-West van XIOR Student Housing hebben  al maandenlang last van achterstallig onderhoud. Zo is in een van de gebouwen de kapotte ingangsdeur vervangen door een houten plank. Bewoners hebben XIOR herhaaldelijk verzocht de gebreken op te lossen. Ze krijgen dan het antwoord ‘wij zijn ermee bezig’, waarop vervolgens geen […]

> Lees verder

!WOON