Nieuws

Huurders komen er niet uit met Ymere

24 april 2023

De Samenwerkende Huurdersorganisaties Ymere (SHY) zijn het niet eens met de huurverhoging die de corporatie doorvoert. “Alle inspanningen ten spijt bleek er niet genoeg ruimte om de huurders, die allemaal in financieel zwaar weer verkeren, tegemoet te komen”, aldus de huurderskoepel. Door de hoge inflatie en de druk op de energiemarkt zijn alle prijzen zo […]

> Lees verder

Aanzegging huurverhoging 2023 deze weken in de bus

18 april 2023

Tussen half en eind april krijgen bijna alle huurders een voorstel voor huurverhoging in de bus. Soms valt het mee, soms is het schrikken. De standaard verhoging is maximaal 3,1%, maar wie wat meer verdient kan een enorme verhoging krijgen, van €50 tot wel € 100 per maand extra. Maar wie een laag inkomen heeft […]

> Lees verder

Mijlpaal van 10.000 energie bespaar adviezen

13 april 2023

De energiecoaches van !WOON gaven in 5 jaar maar liefst 10.000 energiebespaaradviezen. Het energiecoachproject van !WOON vierde dan ook feest om  alle vrijwilligers én medewerkers te bedanken. Zij zorgen er samen voor dat bewoners in verschillende gemeenten op een laagdrempelige manier energie besparen en hun woonlasten verlagen. Met praktische tips en handige bespaarproducten gaan 250 […]

> Lees verder

Wooncoöperatie ook in Utrecht in de lift

05 april 2023

Samen met de gemeente Utrecht en Cooplink organiseerde !WOON op 17 april een informatieavond over het starten van een wooncoöperatie. Tijdens de avond gaf de gemeente Utrecht meer informatie over kavels voor wooncoöperaties. Geïnteresseerden konden zich vast aanmelden voor de eerste nieuwbouwlocatie in Leidsche Rijn Centrum. Deze biedt ruimte voor 15 tot 20 woningen. Wethouder […]

> Lees verder

De staat van de huurder 2022 – signaleringen

03 april 2023

We zien in ons dagelijks werk in alle wijken van Amsterdam en Amstelveen, Diemen en Haarlem  hoe regels uitpakken en waar knelpunten en mogelijkheden zijn. We hebben een selectie gemaakt van de signalen uit 2022 en die in tien thema’s gegroepeerd. De signaleringen zijn hieronder weergegeven. Ze zijn  ook te lezen en te delen […]

> Lees verder

Stel de huurder centraal, zeggen Huurderskoepels

23 maart 2023

De Federatie Amsterdamse Huurderskoepels (FAH) reageert op de nieuwe woonvisie Amsterdamse Aanpak Volkshuisvesting. In de missie van de gemeente Amsterdam staan “Voldoende betaalbare en goede woningen in een ongedeelde stad” voorop. De woonvisie is door de FAH besproken met een brede achterban van huurders. Het opgestelde document dient als inzet in de onderhandelingen over de […]

> Lees verder

Woningruil met goede redenen is een recht

22 maart 2023

Woningruil is voor sommige huurders het enige middel om aan een passende woonruimte te komen. Linda Hooft wil haar woning in de Amsterdamse binnenstad om gezondheidsredenen ruilen met de huurwoning van een jong gezin in Egmond. De Key weigert echter akkoord te gaan met de ruil. AT5 maakte er een nieuwsitem over. Linda Hooft vroeg […]

> Lees verder

Succes bij dubbelglas project met een hele lange adem

14 maart 2023

Na 8 jaar is het eindelijk zover. Bewoners van 200 woningen in de complexen Cronenburg en Egelenburg in Amsterdam Buitenveldert krijgen dit voorjaar isolerend dubbelglas in nieuwe kozijnen. Het is een praktijkvoorbeeld hoe een project in verschillende fases vast kan lopen. Het toont duidelijk dat het allemaal echt beter en sneller moet. Het toont ook […]

> Lees verder

Kantonrechter: servicekosten Change= veel te hoog

02 maart 2023

De door Change= berekende kosten voor een complex in Amsterdam Zuidoost zijn veel te hoog. Dat concludeert de kantonrechter in een zaak van 96 huurders over de servicekosten van 2019. De huurders – bijgestaan door !WOON – zijn op bijna alle punten in het gelijk gesteld. Van de berekende kosten blijft ongeveer een kwart over. […]

> Lees verder

Hulp voor huurders in Amstelveen – verslag 2022

28 februari 2023

We hebben in 2022 ook in Amstelveen een succesvol jaar achter de rug. Het bereik is vergroot en we konden meer bewoners helpen bij verschillende vraagstukken rond wonen. De spreekuren waren goed bezocht en waar nodig zijn huisbezoeken verricht. Het meeste contact verliep via e-mail en telefoon. De meeste vragen werden gesteld over huurprijs en […]

> Lees verder

!WOON