Nieuws

Coalitie erkent belang bewonersondersteuning

12 juni 2014

Het nieuwe bestuur van de gemeente Amsterdam erkent het belang van goede bewonersondersteuning. In het op 12 juni gepresenteerde coalitieakkoord is hierover het volgende te lezen: “Huurdersondersteuning gaan we verbreden naar bewonersondersteuning. Zo zullen de Wijksteunpunten Wonen ook […]

> Lees verder

Alle jaarverslagen 2013 op een rijtje

10 juni 2014

Na het stedelijk jaarverslag Wijksteunpunten Wonen, zijn dit voorjaar ook de zeven lokale jaarverslagen gepubliceerd. Hiermee geven de wijksteunpunten een volledig beeld van de contacten, aard van de vragen van bewoners, activiteiten en gesignaleerde knelpunten in elk stadsdeel. De digitale versies van deze verslagen zijn te vinden via de volgende links: […]

> Lees verder

Spreekuren huurverhoging drukker dan ooit

28 mei 2014

Bij de Wijksteunpunten Wonen is de hulpvraag over huurkwesties flink gestegen. Bijna alle spreekuren zijn dit jaar drukker bezocht dan ooit. Met name in Zuid en Nieuw-West is de groei met ongeveer 35 procent het grootst. Zuid heeft tot nu toe al ruim 4000 contacten gehad en Nieuw-West bijna 2500. […]

> Lees verder

Nieuwe stap richting compleet afschaffen bemiddelingskosten

21 mei 2014

Op 22 april jl. schreven we een blog over bemiddelingskosten. Deze kosten worden nog standaard in rekening gebracht bij huurders van particuliere huurwoningen en bedraagt meestal een som gelijk aan één maand huur plus BTW. Deze kosten mogen, ook volgens veel recente rechtspraak, niet in rekening worden gebracht bij huurders […]

> Lees verder

Wijksteunpunten helpen bij huurverhoging 2014

13 mei 2014

Ook dit jaar is de Woonlastenkrant weer huis-aan-huis verspreid in Amsterdam. De Woonlastenkrant geeft uitleg over de regels rond de inkomensafhankelijke huurverhoging. En u leest hoe andere bewoners resultaat hebben geboekt: zij betalen niet langer teveel huur, hebben hun onderhoudsklachten opgelost of hebben met succes hoge servicekosten aangevochten. U kunt de “Woonlastenkrant 2014” downloaden, en […]

> Lees verder

Huurders verduurzamen de bestaande woningvoorraad

08 mei 2014

Huurders in Amsterdam Oost zijn het afgelopen jaar steeds actiever geworden met energiebesparing. Bij het Wijksteunpunt Wonen Oost (WSWonen Oost) melden steeds meer huurders zich voor ondersteuning bij energiebesparing. Meerdere bewonersgroepen uit grote complexen en tientallen individuele huurders worden ondersteund bij het aanvragen van dubbel glas, een zuinige CV ketel of zonnepanelen. Bij corporaties hebben […]

> Lees verder

Vonnis contractskosten Ymere definitief

29 april 2014

Na een procedure die jarenlang heeft geduurd, is er nu eindelijk uitsluitsel in de contractskostenzaak tegen Ymere. Eind augustus vorig jaar oordeelde de kantonrechter dat de contractskosten niet meer mogen bedragen dan €16,50. Ymere tekende daartegen beroep aan, maar heeft dat onlangs ingetrokken. De 26 huurders die een procedure waren gestart krijgen nu ieder bijna […]

> Lees verder

Einde aan bemiddelingskosten voor huurders

22 april 2014

Al lange tijd worden woningzoekenden met hoge makelaarskosten geconfronteerd als zij een woning willen huren. Je kijkt op internet naar verschillende woonadvertenties, je bent geïnteresseerd in een woning, je meldt je bij de ‘bemiddelaar’, die stelt een contract op en je bent de nieuwe huurder van een woning. Simpel toch? Totdat blijkt dat die bemiddelaar […]

> Lees verder
hilwis complex A'dam Zuid

Collectieve verwarming voer voor de ACM

08 april 2014

Heeft u een blokverwarming? In dat geval moet uw verhuurder een aantal zaken op orde hebben gebracht vanwege de nieuwe warmtewet. Er zijn maximumbedragen die per geleverde hoeveelheid verwarming gevraagd mogen worden en bewoners moeten een overeenkomst aangeboden hebben gekregen voor de levering. Een bewonerscommissie hoort ook in een beleidswijzigingen gekend te zijn en de […]

> Lees verder

Record aantal huurders raadpleegt wijksteunpunt, tevredenheid groot

11 maart 2014

In 2013 hebben bijna 11.000 huurders een beroep gedaan op een wijksteunpunt wonen. Dat is een absoluut record sinds de start van het project. Huurders stelden vooral vragen over hun huurprijs, het onderhoud aan de woning, kosten voor energie, renovatie en hun rechtspositie. Er werden ruim 3.000 woningopnames gedaan en 2400 procedures gestart. Veel geschillen […]

> Lees verder

!WOON