Nieuws

Mondelinge huurovereenkomsten

28 juni 2010

Het lijkt misschien middeleeuws, maar anno 2010 komen ze nog steeds voor: mondelinge huurovereenkomsten. Af en toe komen we een voorbeeld van tegen. Moeilijke zaken, want vaak doen verhuurders hun uiterste best om geen enkel spoor van de overeenkomst achter te laten. De huur moet contant betaald worden en als er een waarborgsom betaald is, […]

> Lees verder

Extreme servicekosten

12 februari 2010

Woning- en kamerbemiddelingsbureaus dienen zich aan de gemeentelijke verordening te houden en mogen niet bemiddelen voor te hoge huurprijzen. Handhaving heeft ertoe geleid dat de bureaus zich hier wel vaker aan houden en huurprijzen vaker in orde zijn. Er zit echter een gat in de wetgeving want over servicekosten is niets afgesproken. In contracten zien […]

> Lees verder

Gedragscode splitsen moet huurders beter beschermen

23 december 2009

Per 1 april 2009 is de Gedragscode splitsen Amsterdam in werking getreden. Vanaf dat moment is het verplicht voor een eigenaar om, bij de aanvraag voor de splitsing, een ondertekend exemplaar van de gedragscode in te leveren. In de gedragscode staan een aantal regels over het omgaan met huurders. De gedragscode geldt alleen voor aanvragen […]

> Lees verder

Vergunning Direct Wonen ingetrokken

14 oktober 2009

Bemiddelingsbureau Direct Wonen mag niet meer bemiddelen in Amsterdam, omdat de vergunning is ingetrokken. Regelmatig werd er bemiddeld in sociale huurwoningen die verhuurd werden voor hele hoge bedragen. Ook bij andere woningen werd er bemiddeld voor veel te hoge huurprijzen. Verder worden er vaak extreem hoge servicekostenvoorschotten in rekening gebracht en hoge bemiddelingskosten in rekening […]

> Lees verder

“Tijdelijke contracten”

14 oktober 2009

Regelmatig zien wij huurcontracten met de omschrijving “tijdelijk”. Er zijn een aantal gevallen waarin dat is toegestaan en de contracten daadwerkelijk tijdelijk zijn. […]

> Lees verder

All-in huurcontracten

01 juli 2009

Ondanks de sancties die erop gesteld zijn, zijn er nog steeds verhuurders die met hun huurders een all-in contract afsluiten. All-in betekent dat er geen kale huurprijs wordt afgesproken, maar een totaalprijs waarin geen uitsplitsing is gemaakt tussen kale huur en bijkomende kosten zoals energiekosten, gebruik meubilair en noem maar op. […]

> Lees verder

Huurverhoging en achterstallig onderhoud

13 mei 2009

De meeste huurders hebben inmiddels een voorstel tot huurverhoging ontvangen per 1 juli aanstaande. Veel huurders zijn nog steeds van mening dat achterstallig onderhoud in de woning reden kan zijn om succesvol bezwaar te maken. […]

> Lees verder

Ymere pakt signaal voortvarend op

23 april 2009

Wijksteunpunt Wonen Groot Oost ontdekte bij een woningopname aan de C. van Eesterenlaan twee fouten in de huurprijsberekening. Ymere berekende punten voor individuele centrale verwarming terwijl het complex stadsverwarming heeft. […]

> Lees verder

Gedragscode splitsen moet huurders beter beschermen

16 januari 2009

Vermoedelijk treedt per 1 april 2009 de Gedragscode Splitsen Amsterdam in werking. Vanaf dat moment is het verplicht om bij de in te leveren bescheiden voor de splitsingsaanvraag een ondertekend exemplaar van de gedragscode in te leveren. Eén van de belangrijke onderdelen van de gedragscode is dat er een intentieovereenkomst met de huurders van het […]

> Lees verder

Tuinonderhoud bij openbare tuinen niet rechtmatig

17 september 2008

Een aantal huurders heeft inmiddels met succes een procedure voor servicekosten op de te betalen bedragen voor tuinonderhoud gewonnen. […]

> Lees verder

!WOON