Bij de start van de huur is het belangrijk een aantal zaken goed te controleren. Dat voorkomt dat je onnodig betaalt of later voor onaangename verrassingen komt te staan.
Het is verplicht om je bij de gemeente in te schrijven op het adres waar je woont. Heb je recht op huurtoeslag? Zorg dan dat je binnen 5 werkdagen staat ingeschreven. Wacht je te lang met inschrijven, dan loop je het risico dat je huurtoeslag misloopt.
Huur je een kamer of woning en mag je je van de verhuurder niet inschrijven op het adres? Dan is het vrijwel zeker dat het gaat om onderhuur of is er sprake van een gebrek.
Veel verhuurders vragen bij de start van de overeenkomst om borg te betalen. Deze borg is bedoeld om na afloop van het contract eventuele kosten te dekken. Denk aan schade aan de woning of een huurachterstand. Is er geen huurachterstand? Lever je de woning op in vergelijkbare staat als je die hebt gehuurd? Dan krijg je je borg na afloop van de overeenkomst weer terug.
De hoogte van de waarborgsom is meestal 1 of 2 keer de maandhuur. Kijk voor meer informatie op onze pagina over het terugkrijgen van de waarborgsom.
Heb je als huurder aan iemand opdracht gegeven om voor jou een woning te zoeken? Dan betaal je daarvoor een vergoeding, de zogenaamde bemiddelingskosten. Reageer je zelf op een advertentie van de woning? Dan hoef je geen bemiddelingskosten te betalen.
Kosten die een verhuurder maakt om een huurder voor zijn woning te vinden, mogen niet aan de huurder doorberekend worden. Dit behoort tot de gewone werkzaamheden van de verhuurder. Schakelt de verhuurder een bemiddelingsbureau in om hem te helpen, dan betaalt de verhuurder de bemiddelingskosten zelf. Hij is namelijk de opdrachtgever.
Soms vragen bemiddelingsbureaus ook bemiddelingskosten aan de huurder bij het afsluiten van een huurcontract. Dit is wettelijk niet toegestaan. Alleen heb je als woningzoekende op dat moment weinig keus. Ga je niet akkoord, krijg je de woning meestal niet. In dat geval is het goed om te weten dat je ook achteraf de bemiddelingskosten kunt terugvorderen.
Heb je in het verleden bemiddelingskosten aan een verhuurder of bemiddelaar betaald? Terugvorderen van de kosten is in veel gevallen mogelijk. De verjaringstermijn is 5 jaar vanaf het moment dat je bekend bent met het feit dat de kosten terug te vorderen zijn. De vordering zelf kan maximaal twintig jaar teruggrijpen. Dus wie aannemelijk kan maken dat hij of zij er nu achter komt kan kosten die 19 jaar geleden gemaakt zijn nog terugvorderen.
In Amsterdam kun je voor meer informatie terecht bij !WOON. Woon je niet in Amsterdam, dan kunt u contact opnemen met de huurderslijn van De Woonbond (voor leden) of met Het Juridisch Loket.
Veel verhuurders brengen contract- of administratiekosten in rekening voor de werkzaamheden die zij verrichten bij het afsluiten van het huurcontract. Dat kan om honderd tot honderden euro’s gaan. Dat is niet toegestaan, want dit behoort tot de normale verhuuractiviteiten waar je al huur voor betaalt. Wel kunnen eventuele extra’s in rekening gebracht worden, zoals een naamplaatje, mits de kosten redelijk zijn
Wanneer je een bedrag betaalt om een woning te kunnen huren zonder dat daar een prestatie tegenover staat, is er sprake van sleutelgeld. Dit is niet toegestaan. Het is een zogenaamd ‘onredelijk beding’ in het huurcontract dat in de wet verboden is. Het komt regelmatig voor dat toch sleutelgeld betaald moet worden, vaak onder een andere naam zoals bijvoorbeeld overnamekosten.
Het overnemen van zaken en het betalen van overnamekosten is altijd vrijwillig. Je kunt bijvoorbeeld meubilair of stoffering overnemen van de vorige huurder, maar je hebt altijd de keuze om nee te zeggen. Dan moet de vorige huurder de spullen (alsnog) weghalen.
Alleen roerende zaken kunnen worden overgenomen. Dat zijn zaken die niet vastzitten aan de woning, zoals een laminaatvloer of gordijnen. Onroerende zaken, zoals een badkamer of een CV-installatie, kun je niet overnemen. Deze worden volgens de wet namelijk automatisch eigendom van de eigenaar/verhuurder als de huurder die ze heeft aangelegd verhuist. Jij betaalt via de huur voor die voorzieningen, ook als de vorige huurder het heeft aangelegd.
Soms kiest een verhuurder ervoor om bij de start van het contract een opnamestaat te maken. Hierin staat in welke staat de woning aan jou is verhuurd. Wees hier kritisch op, omdat dit document na afloop van de overeenkomst weer tevoorschijn komt. Staat in het opnamerapport bijvoorbeeld dat de hele woning ‘in goede staat’ is, terwijl er allemaal dingen kapot zijn, dan kom je bij vertrek uit de woning voor vervelende verrassingen te staan.
Sommige gebreken vallen niet direct op, bijvoorbeeld een raam dat niet goed sluit, een barst in een ruit of versleten keukenkastjes. Je kunt de klacht dan het beste zo snel mogelijk schriftelijk aan de verhuurder melden en duidelijk aangeven dat het gebrek al in de woning aanwezig was. Een kopie van de brief bewaar je bij de opnamestaat. De meeste woningcorporaties accepteren zo’n aanvulling op de opnamestaat nog tot enkele weken nadat het huurcontract is ingegaan.
Soms bevat een contact bepalingen die in strijd zijn met de wet. Dan is sprake van een onredelijk beding en is de bepaling niet geldig (nietig heet dat in juridische termen).
Artikel delen: